タイトル:ストリートピアノ奇譚 ~売り込みと門前払いの果てに~
- 2024.12.05
- 月刊芳美
タイトル:ストリートピアノ奇譚 ~売り込みと門前払いの果てに~
第一章:天下のヤマハ、門前払い
主人公・ジョウは、夢のような発明に胸を躍らせていた。ストリートピアノにまつわる新しいコンセプトを特許出願中で、その先進性は「ピアノ業界のiPhone」と言っても過言ではない。次なるステップは、そのアイデアを楽器業界の巨人に売り込むことだ。
「やっぱりピアノといえば天下のヤマハ!」と意気込み、知的財産部IPアドミニストレーショングループに電話をかけたジョウ。しかし、電話口で熱弁を振るう彼に返ってきたのは冷たい一言だった。
「売り込みは受け付けておりません。今後は控えてください。」
あまりのすげなさにジョウはしばらく呆然としていたが、すぐに奮い立った。「この程度でめげていては業界革命なんて起こせない!」
第二章:総会屋疑惑と松竹の壁
次に狙いを定めたのは文化とエンターテイメントの王者、松竹だ。「ここならストリートピアノの文化的価値をわかってくれるはず!」と期待に胸を膨らませ、法務部門に電話した。
「新しい発明について提案したいのですが……」
しかし、またしても微妙な間の後、返答があった。「それなら総務部におつなぎしますね。」
総務部の担当者に転送されると、対応はさらに冷たかった。話の途中で「お話はわかりましたが……これはどちらかと言えば総会屋の方のお話に近いですね」と言われ、ジョウは血の気が引いた。「なぜストリートピアノが株主総会の道具扱いなんだ!」と心の中で叫びながら電話を切る。
第三章:銀行員とシクラメン
意気消沈して事務所に戻ったジョウを迎えたのは、取引先の銀行員だった。手には季節の挨拶にと届けられたシクラメンの鉢。ジョウは思いつきで、「まあせっかくだから上がっていけ」と銀行員を事務所に招き入れた。
コーヒーを淹れながら、ふと手元にある「ストリートピアノ専用特許」に関するタイムスタンプ付き書面を見つけたジョウは、悪魔的なひらめきを得た。
「そうだ、この担当に手伝わせればいい!」
銀行員が礼儀正しくシクラメンを置いて帰ろうとする瞬間、ジョウは彼に書面のコピーを無理やり持たせた。
「これを読んでくれ!そして、上司と一緒に見込みのありそうな企業を調べてこい!」
戸惑う銀行員をよそに、ジョウは目を輝かせながらこう付け加えた。「これは未来の投資案件なんだぞ!」
第四章:奇想天外なプレゼン
数日後、銀行員から「上席に話を持っていきました」と報告が来たものの、結果は芳しくない。「やはり音楽系の企業でないと興味を持たれないでしょう」と言われ、ジョウは次なる策を考えた。「よし、こうなったらクラウドファンディングだ!」
ジョウはストリートピアノの魅力をアピールする動画を撮影しようと、近所の公園にピアノを持ち込んだ。撮影当日、突如現れた謎の老人に「そのピアノ、弾くだけで動くのか?」と聞かれ、思わず「もちろんです!」と答えてしまうジョウ。しかし実際にはピアノが重すぎて微動だにせず、子どもたちから笑われる始末。動画撮影は完全に頓挫した。
第五章:意外な出会い
意気消沈したジョウは、半ばヤケになりながらLinkedInにアイデアを投稿。「ピアノ業界は停滞しています。この特許がその流れを変える!」と挑発的な文言を載せた結果、奇妙なメッセージが届いた。送り主は、なんと掃除機メーカーの開発部門。
「あなたの発明を、弊社のモーター技術で動くピアノにできないかと考えています。」
ジョウは驚きながらも、「まさか掃除機からピアノ革命が始まるなんて!」と話に乗った。
終章:革命の始まり
数年後、街中には「動くストリートピアノ」が設置され、鍵盤を弾くと「ありがとう!」としゃべる謎の機能が子どもたちに大人気。ジョウのピアノは、掃除機メーカーの協力で全国展開を果たし、「ジョウピアノ」として名を残した。
一方、松竹総務部の担当者はニュースを見ながらつぶやいた。「あのときの男、ただの総会屋じゃなかったのか……」
ジョウは遠い空を見つめながら微笑む。「やっぱり、革命に必要なのはアイデアとしつこさだな!」
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Title: The Street Piano Chronicles ~ Rejection, Hilarity, and Unexpected Glory
Chapter 1: Yamaha Says “No Thanks”
Joe, our ever-optimistic hero, was on the verge of greatness—or so he thought. His groundbreaking idea for a new street piano concept was already in the patent application process. “This is the iPhone of pianos!” he declared to anyone who’d listen. The next logical step? Pitch it to the biggest name in the business: Yamaha.
With a heart full of hope and a phone in hand, Joe called Yamaha’s Intellectual Property Administration Group.
“I have an extraordinary invention that will redefine the piano industry,” he began enthusiastically.
The response? As cold as a snowstorm in Siberia.
“We don’t accept unsolicited ideas. Please refrain from contacting us again.”
Joe stared at his phone in disbelief. “What?! Yamaha, the champion of music, the king of pianos, doesn’t even want to hear me out?” He slumped into his chair, but only for a moment. “No matter,” he said to himself. “A true revolutionary never quits!”
Chapter 2: Accused of Being a Corporate Raider at Shochiku
Next on his list was Shochiku, the cultural powerhouse known for its contributions to film and theater. Surely, they’d recognize the value of his idea! Joe dialed their legal department with renewed determination.
“This is a revolutionary idea for the future of street pianos!” he declared.
“Please hold; we’ll transfer you to our General Affairs Department,” came the reply.
After being shuffled around, Joe was finally connected with someone. But as he passionately explained his vision, the response stopped him cold:
“This sounds more like something a corporate raider would propose.”
“A corporate raider?!” Joe thought, his face turning red. “How does a street piano idea sound like a hostile takeover?” But before he could object, the line went dead. He put his phone down, shaking his head. “First Yamaha, now this? What’s next, someone accusing me of trying to overthrow the government?”
Chapter 3: The Cyclamen and the Banker
Feeling dejected, Joe trudged back to his office. There, he was greeted by a smiling banker delivering a potted cyclamen plant as a seasonal gift. “Ah, come in,” Joe said, gesturing the banker inside.
As Joe brewed coffee, inspiration struck like lightning. “This is it! I’ll recruit this guy to help me!”
Before the banker could leave, Joe shoved a copy of his patent application (complete with timestamp) into his hands.
“Take this. Read it. Then go back to your office and, with your boss, research every company that might be interested in this idea. This is a once-in-a-lifetime opportunity!”
The banker, baffled but too polite to refuse, left with the papers. As the door closed, Joe muttered to himself, “Who needs Yamaha or Shochiku when I’ve got… a banker?”
Chapter 4: The Park Debacle
Still undeterred, Joe decided to launch a crowdfunding campaign. He dragged an old piano to the local park, intending to shoot a promotional video. “This is where I show the world the magic of my idea!” he said.
But as he was setting up, an elderly man approached. “What’s that contraption?”
“It’s a prototype for the future of street pianos,” Joe explained.
“Does it move on its own?” the man asked skeptically.
“Of course!” Joe lied confidently.
Moments later, Joe realized the piano was far too heavy to budge. A crowd of kids gathered, pointing and laughing as he struggled to push it even an inch. The promotional video was abandoned, and Joe sulked back home.
Chapter 5: A Message from a Vacuum Cleaner Company
Desperate but never beaten, Joe turned to LinkedIn, crafting a post dripping with defiance:
“The piano industry has been stagnant for decades. I’m here to change that.”
“If you’re ready to see the future of music, let’s talk.”
To Joe’s surprise, a reply came almost immediately—not from a piano company, but from a vacuum cleaner manufacturer.
“Dear Mr. Joe, we were intrigued by your post. We’re interested in collaborating to develop a piano that incorporates our advanced motor technology to make it mobile. Let’s discuss further.”
Joe stared at the message, wide-eyed. “Vacuum cleaners? Motors? Wait… this could actually work!”
Chapter 6: A Revolution Begins
A few years later, Joe’s collaboration with the vacuum cleaner company bore fruit. His self-moving street piano, affectionately known as the “Joe Piano,” became a sensation. Not only could it glide smoothly across public spaces, but it also spoke to players, saying “Thank you!” every time a key was pressed. Kids adored it, and cities began installing Joe Pianos everywhere.
Meanwhile, back at Shochiku, the General Affairs staff watched the news in silent regret. “So, he wasn’t a corporate raider after all…”
As for Joe, he stood in a bustling square, watching one of his pianos in action, a satisfied smile on his face. “In the end,” he said, “all it takes to change the world is a great idea, a little persistence, and… maybe a banker with a cyclamen.”
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標題:街頭鋼琴奇譚 ~拒絕、荒謬與意外的榮耀~
第一章:天下的雅馬哈說「不需要」
我們的樂觀主角喬(Joe)滿懷期待,覺得自己正走向偉大的道路——或者說,他是這麼認為的。他那開創性的街頭鋼琴概念正在申請專利,並自信地宣稱:「這就是鋼琴界的iPhone!」接下來的步驟?當然是將這個點子賣給業界的巨頭:雅馬哈(Yamaha)。
帶著滿滿的希望,喬撥通了雅馬哈知識產權管理部的電話。
「我有一個能夠徹底改變鋼琴產業的非凡發明!」他充滿熱情地說道。
對方的回應冷若冰霜:
「我們不接受未經邀請的提案,請不要再聯繫我們。」
喬盯著手機,一臉震驚。「什麼?!雅馬哈,這個音樂界的冠軍,鋼琴的王者,竟然連聽都不聽我的話?」他愣了一會兒,但很快振作起來。「沒關係,真正的革命者是絕不會輕言放棄的!」
第二章:被松竹當成「企業掠奪者」
下一步,他將目標轉向文化與娛樂的霸主——松竹(Shochiku)。喬想:「他們一定能理解街頭鋼琴的文化價值!」於是,他滿懷信心地撥通了松竹法務部的電話。
「我有一個革命性的發明,將改變街頭鋼琴的未來!」他開場便熱烈地介紹。
「請稍等,我們將您轉接至總務部。」對方冷靜地回答。
經過幾次轉接後,他終於接通了總務部。然而,當他再次激情地講述自己的計劃時,對方的回答卻令他如墜冰窟:
「聽起來這更像是某種企業掠奪行為。」
「企業掠奪者?!」喬的臉漲得通紅,心中吶喊:「怎麼會有人把街頭鋼琴的點子聯想到企業併購?!」但電話那頭已經掛斷了。他放下電話,無奈地搖了搖頭。「雅馬哈不要,松竹懷疑我搞併購……接下來呢?有人會懷疑我想推翻政府嗎?」
第三章:銀行員與仙客來
失落的喬回到事務所時,正好遇到一位取引銀行的業務員來拜訪。對方帶來了一盆作為季節問候的仙客來花。喬心想:「既然來了,那就先喝杯咖啡吧。」他邀銀行員進來,並為他泡了一杯咖啡。
正當兩人閒聊時,喬的眼神掃過桌上的「街頭鋼琴專利」文件副本,他靈光一閃:「對了!我可以讓這個人幫忙!」
就在銀行員準備告辭時,喬迅速將那份專利文件副本塞進對方手中。
「這是未來的投資機會!拿回去,給你的上司看,然後研究一下哪些公司可能感興趣!」
銀行員雖然一臉困惑,但出於禮貌,還是接下了文件。喬看著他離開,喃喃自語:「誰需要雅馬哈或松竹?我有銀行員就夠了!」
第四章:公園鬧劇
不甘心的喬決定嘗試群眾募資。他搬來了一架舊鋼琴,準備在附近的公園拍攝宣傳影片。他信心滿滿地說:「這次我要讓全世界看到我的點子有多神奇!」
影片拍攝當天,一位老者突然出現。「那是什麼玩意?」老者問道。
「這是未來的街頭鋼琴原型!」喬興奮地回答。
「它自己會動嗎?」老人懷疑地問。
「當然會!」喬毫不猶豫地撒了謊。
結果,這架鋼琴根本太重,動都動不了。圍觀的小孩看到喬的窘態,笑得前仰後合。喬狼狽地結束了影片拍攝,心灰意冷地回家了。
第五章:吸塵器公司發來的訊息
在幾乎快要絕望的時候,喬決定在LinkedIn上發布一則挑釁意味十足的貼文:
「鋼琴產業已經停滯數十年,是時候改變了。」
「誰想見識一下音樂的未來?」
令喬意外的是,他很快收到了一則來自吸塵器製造商的回應。
「喬先生,我們對您的貼文很感興趣。我們正在尋找合作機會,計劃利用我們的先進馬達技術,打造一款能自行移動的鋼琴。希望能進一步討論。」
喬看著訊息,驚訝得說不出話來。「吸塵器?馬達?等等……這說不定真的可行!」
第六章:革命的起點
數年後,喬與吸塵器公司的合作結出碩果。他的自走式街頭鋼琴成為了城市的明星,不僅能順滑地移動,還能對演奏者說「謝謝!」這一奇特功能讓孩子們愛不釋手。街頭到處都能看到這種「喬鋼琴」,成為了一道獨特的風景線。
而在松竹總務部,當年接電話的職員看著新聞,懊悔地嘆了口氣:「原來那個人不是什麼企業掠奪者啊……」
至於喬,他站在熙熙攘攘的廣場上,欣賞著自己的鋼琴在人群中歡快地移動,臉上掛著滿足的微笑。他輕聲說道:「最後,我明白了,改變世界只需要一個好點子、一點毅力……還有一位送仙客來的銀行員。」